Zomervakantie 2016 – Deel 2

Dag 15 Bad Radkersburg – Jennersdorf 52 km 502hm Camping Jennersdorf €33,-
Alle kleren schoon en droog. Zonneschijn en weer lekker op pad. Eerst nog bij de VVV een routeboekje gekocht van de Eurovelo 9 Dit is de route die we al vanaf Maribor volgen. Via de GPS gaat dit prima, maar voor iets meer overzicht en het te verwachten parcours is het toch handig om een boekje te hebben. Hierna een stuk redelijk vlak, steeds in de buurt van de Sloveense grens met echte grenscontrole op de kleinste landweggetjes.

Langzaam komen we in een wijnbouw en fruitgebied wat het fietsen erg leuk maakt veel natuur en we kunnen echt merken dat dit gebied minder toeristisch is. In Anna am Aigen worden we met een hele steile klim het dorp ingestuurd hijgend en puffend en lopend komen we boven. Het is gelukkig ook een mooie plek voor de lunch waarbij we genieten van het uitzicht. Wat een leuke route met veel natuur en rustige weggetjes. De Camping in Jennersdorf heeft een doorgang naar het zwembad. Groot bad, niemand te bekennen, alleen wij. De kinderen genieten van het zwemmen en wij van de laatste zonnestralen.

Dag 16 Jennerdorf – Furstenfeld 18,6 km 166hm Camping Thermen Furstenfeld €27,-
Rustdag… Echte rustdagen hebben we niet maar een rustdag betekent dat we een klein stukje fietsen. Vandaag is dat naar Furstenfeld waar een van de grootste zwembaden van Oostenrijk zijn moest. We kwamen om 10.30 al op de camping aan. De baas van de camping was nog druk aan het poetsen en had nog even geen tijd. Wij maar lekker aan de koffie en rustig gewacht.

De ontvangst was hierna erg gastvrij met borrel en ondanks dat de camping propvol stond, was er nog een hoekje voor ons. Met het mega zwembad in de achtertuin hadden de kids maar 1 doel…. Zwemmen. En met de mega glijbaan van 116 meter lang waren ze niet te houden. Glijbaan helaas dicht dus aan de badmeester uitgelegd dat we speciaal voor dit mooie zwembad gekomen waren en er maar 1 dag zouden zijn, ging de glijbaan voor een uurtje toch open Joeppie!!

Verder hebben we boodschappen gehaald en de kids zich in de speeltuin vermaakt. Aangezien we veel overtollige boekjes, folders en prullen hadden, hebben we alles in 2 enveloppen gestopt en aan de enige 2 Nederlanders op de camping gevraagd om het mee te nemen en in Nederland op de post te doen. Wij weer 3 kg lichter.

Dag 17 Furstenfeld – Hartberg 47 km 538 hm Camping Hardberg €21.40Echt een klimmen, dalen, klimmen, dalen dag. Mooie wegen veelal wat hoger boven het dal en veel door het bos wat op een warme dag als vandaag een uitkomst is. We belanden midden in de locale toertocht die 10km onze route volgt. Erg handig omdat alle wegen afgesloten waren voor auto’s en het publiek genoot van onze aanwezigheid.

De finish van de fietswedstrijd was op de top. Wij werden ook flink aangemoedigd de berg op, Pepijn kreeg vleugels en was zo boven, wat een lol had hij. Het laatste stukje naar Hartberg langs een drukke weg over industrieterrein, maar wel met fietspad en Mc Donads hier het welverdiende ijsje. Camping was erg eenvoudig, maar prima zwembad was om de hoek dus de kids ook hun verdiende plons.

Dag 18 Hartberg – Friedberg 30km 560hm Camping Michaelihof €20,-
Niet heel ver vandaag, maar we gaan vandaag al beginnen aan de klim naar Monichkirchen die morgen op het programma staat. De camping is wat vaag, via Google wel wat info gevonden maar wat we moeten verwachten dat weten we nog niet. We gaan het wel beleven. De route is pittig maar niet moeilijk. In Friedberg zijn de wegen afgesloten maar wij worden overal vriendelijk doorgelaten met als gevolg dat we voor het podium van het dorpsfeest langs fietsen.

Iedereen kan er wel om lachen. Na een steile afdaling komen we aan op de camping, wat een soort vrijplaats is. In een paar steekwoorden omschreven: Hippies, Paarden, Yurts, rommelig. Wij kunnen de lol er wel van inzien.
We gaan nog even op onderzoek uit in het dorp of morgen (maandag)de winkels wel open zijn, maar het is een nationale feestdag dus het ziet er naar uit dat we pech hebben. We gaan het morgen wel beleven.

Dag 19 Friedberg – Aspang-Markt (Wenen) 20km 538hm A&O Hostel €60,-Vandaag de klim naar Monichkirchen (967m) met een pittig steil begin over een grove klinkerweg, Eenmaal boven fietsen we parallel aan de hoofdweg naar boven, waarbij we het laatste stukje over de grote weg moeten fietsen, gelukkig worden we er al snel weer afgeleid en fietsen via het wandelpad het dorp in.

De kinderen stelen de show en fietsen gezellig mee naar boven. Pepijn fietst ook alles zelf. Boven aangekomen is de bakkerij open, tijd voor koffie! Dat hebben we verdiend. Kort hierna begint het te regen en stroomt het terras leeg iedereen naar binnen. Wij kiezen voor een extra koffie en spelen een potje UNO.

Het lijkt wat droog te worden en stappen op om aan de welverdiende afdaling te beginnen. Het blijft echter miezeren. Volgens het boekje via de hoofdweg, maar de route bordjes wijzen ons gelukkig een landweggetje in en een prachtige afdaling volgt.

Helaas denkt de regen ook weer te moeten beginnen. In de stromende regen komen we aan op het station van Aspang-markt met het idee om het plan voor de rest van de dag te maken en te lunchen.

De voorspelling is de rest van de dag regen…. Ons besluit, we gaan vandaag naar Wenen met de trein, een dag eerder als gepland, maar we hebben er zin in.Een groot deel en zeker het mooiste deel van de route zit er op. Nu een plek zoeken om te slapen en morgen verder fietsen lijkt ons nu geen goed plan. Hotel gebeld en er is plek. Met 2x overstappen waarvan 1x niet gepland zijn we op Wien HBF. 200M fietsen is ons Hostel /Hotel.

De fietsen mogen binnen staan in de kelder. Prima Hotel met familiekamer. We koken buiten op het terras ons avondeten en de kinderen vermaken zich in de speelhoek.

Dag 20 Wenen 0 km 0 hm A&O Hostel €60,-
Dagje wenen Tram – Metro – Hunderwasser – speeltuin Kortom lekker dagje stad!

Dag 21 Wenen – Wenen 37km 176hm A&O Hostel €60,-
Dagje fietsen door Wenen, Wenen is een mooie stad om door te fietsen met een redelijk netwerk van fietspaden en routes. Je hebt helemaal niet het idee dat je door een grote stad gaat. We fietsen via de ring langs het centrum en de bezienswaardigheden / toeristen naar het Donau Inzel.

Aangekomen op het Donau Inzel fietsen we naar het noordelijkste puntje en weer terug. Het is heel mooi fietsen en geheel zonder auto’s. We hadden al uitgezocht dat er een mooie grote waterspeeltuin op het Inzel zou zijn waar we heerlijk gezeten hebben en de kinderen gespeeld. Via het Prater en Reuzenrad weer terug naar het Hotel/Hostel

Dag 22 Wenen – Harderwijk. 12Km 48 hm Nachttrein.
Laatste dag, aangezien de trein rond 15 uur vertrekt hebben we nog de tijd. We fietsen naar Volksgarten en dan door naar het Prater. Hier maken we een ronde met de Lilliputbahn door het park We bakken eieren in de speeltuin voor de lunch en genieten wederom van het mooie weer.

Rond 14.15 zijn we weer op het station waar de Railjet naar Salzburg vertrekt. Een vlotte overstap op Salsburg en we gaan door naar Munchen waar de Citynightline vertrekt. Ruim op tijd staat de trein klaar. Rustig onze spullen inladen en de kinderen in bed gelegd.

Na een prima nacht komen we Nederland weer binnen rijden. Helaas gaat het bij Eindhoven mis en lopen we als nog 2,5 uur vertraging op. Niet leuk, maar een klein voordeeltje is dat we 50% van de reis vergoed krijgen. Rond 13 zijn we thuis. Einde vakantie!!!

Persoonlijk advies:

Follow Welke fiets past het best? Er zijn veel factoren die de keuze bepalen welke fiets het best bij u of uw kind past.