Voorjaar Vakantie 2017

Met kou en wind naar de Wadden.

We hebben al heel lang het plan om naar Engeland te gaan en ons idee was om van Hull naar Newcastle te fietsen. Maar bewust nog niets geboekt omdat we wel iets zekerheid over het weer wilden hebben. De voorspellingen in Engeland bleven slecht met veel wind en regen en koud. Maar de wens van Pepijn was erg groot om met de boot mee te gaan, dus als compromis besloten om op 27 april te vertrekken richting de wadden. Daar hebben ze ook boten…… De voorspellingen was dat het de 2e week van de meivakantie beter weer zou worden dus dat was onze hoop

27 april Harderwijk – Lelystad 35km camping Buytenplaets Suydersee

Natuurlijk eerst deze dag naar de vrijmarkt en na een lekkere tompoes te hebben gegeten zijn we na de lunch vertrokken richting Lelystad, Al in Harderwijk kregen we de eerste bui op ons kop, dus bij de visboer onder de parasol geschuild na 20 min was het droog en fietsten we de polder in. Je kan vanaf Harderwijk vrij beschut naar Lelystad fietsen via toeristisch fietspad. De wind was pittig en de beschutting van de bomen heeft ons wel geholpen. Via het natuurpark Lelystad en langs de rand van de stad naar de camping gefietst. De camping was prima, goede ontvangst, een schuilhut voor de regen, trampoline, en veel mogelijkheden om op een andere manier te overnachten.

28 April Lelystad – Enkhuizen 35km Camping de vest

We fietsen verrassend Lelystad uit door het groen midden door de stad en komen uit bij Bataviastad dat net aan het volstromen is met kooplustigen, We bekijken de Batavia van afstand en draaien de houdtribdijk op. De kinderen vinden het een dam omdat een dijk water van land scheidt en een dam door het water gaat….. Gelukkig gaat het eerst stuk van de dijk prima en valt de wind mee. We hebben al afgesproken dat we halverwege een stop houden voor de koffie bij ceckpointcharly midden op de dijk bij de vluchthaven, Hier geen stroom, stromend water en riool maar een aggregaat, en watertanks voor het water. Het 2e gedeelde is pittiger en we moeten flink werken, gelukkig piept de zon er wel af en toe door. De lunch nemen we bij het naviduct, maar gaan snel door naar de Ah voor de boodschappen, Camping ook snel gevonden en nog lekker het openluchtmuseum in en met de boot weer terug naar het station.

29 April – Enkhuizen – Bergen aan Zee 57km Trekkers plek Zeehuis

Wat een koude nacht brrr, wel goed kunnen slapen en ontbijten in de zon. De eerste 10 km van de route gaan we door de lintbebouwing van Grotebroek, Lutjebroek, Hoogkarspel etc. hierdoor fietsen we wel uit de wind, nog weinig zon maar we kunnen zien dat het bij de kust zonnig moet zijn. We fietsen leuk door Alkmaar over de molenkade, Als we Alkmaar uit fietsen kunnen we de duinen al zien. En we fietsen nu echt in de zon. Op naar bergen waar we de AH plunderen zodat we de komende dagen weer genoeg in huis hebben. En door naar het ZeeHuis waar achter je midden in de duinen mag kamperen. Wat een topplekje is dit. Tent opgezet en we zijn nog lekker naar het strand geweest.

30 April Bergen aan Zee – Julianadorp 41km camping koegras

Vandaag door de tulpen en de duinen, het zou de mooiste dag van de week worden, maar de wind was wel erg aanwezig. Koffie gedronken bij het klimduin in Schoorl en verder door de duinen naar de Hondsbossche zeewering, Ik had de kinderen al verteld dat dit een hoge geasfalteerde dijk is en saai, Maar niets van dat, ipv asfalt nieuwe duinen met een mooi breed fietspad er overheen wat een verrassing… In Julianadorp kamperen we bij camping Koegras, echt een boerencamping met prima sanitair en een slechtweer ruimte. We hadden een prima plek tussen de grijze massa en hun witgoed…. 😉

1 Mei Julianadorp – De Cocksdorp(texel) 42km NTKC de Slufter

Yes we gaan naar Texel eerst in rechte lijn van Julianadorp naar Den Helder, Inkopen gedaan en door naar de boot. Wat een feest op de boot hele zakken brood worden aan de meeuwen gevoerd, van de boot af via de duinen naar de Cocksdorp gefietst erg mooie route over het eiland. Aangekomen op het NTKC terrein de slufter, perfect terrein mooi in de duinen echt leuk kamperen. Hier blijven we ook weer een nachtje en gaan morgenavond met de boot naar Vlieland.

2 Mei De cocksdorp – Vlieland 31km SBB De Langepaal

Vandaag een lange dag voor de boeg. Niet zozeer in fiets Km maar wel omdat de boot pas om 1700 zou vertrekken. We laten de tent staan en gaan eerst maar de boodschappen voor de komende 2 dagen in de locale super halen. Verder moeten we nog op zoek naar een blik gas wat de lokale fietsenmaker op voorraad heeft. We scoren de kaarten voor de boot en landen in een strandtent voor een kop koffie. De vuurtoren van Texel wringen we ons voor €4,- pp naar boven en genieten van de wind en uitzicht. ’s middags breken we de tent af en lunchen en pakken de spullen op de fiets . Ruim op tijd zijn we bij de boot waar onze fietsen aan de reling vast geknoopt worden voor een woeste en voor sommige passagiers een natte overtocht. Pepijn heeft het goed geregeld en zit warm en droog in de stuurhut….. Nu alle fietsen overladen in de vrachtauto en crossen we over de vliehorst naar de bewoonde wereld. Nog een paar Km fietsen en we zijn op de camping. Groot leeg en rust……

3 Mei Vlieland – Vlieland 29 km SBB De langepaal.

We worden deze morgen vrolijk begroet door de boswachter van dienst die ons blij maakt met 4x een paars zadelhoesje. We doen het vandaag met een dagje Vlieland. Gaan lekker lunchen in de brasserie doen nog een boodschap en klimmen nog even naar de vuurtoren. We zijn op tijd terug op de camping waar ze net de pomp op het veld geplaatst hebben. Dus de rest van de middag papa pompen en de kids lekker kliederen.

4 Mei Vlieland – Oudemirdum 53 KM Camping de Waps.

5.45 wekker, aankleden, tent afbreken, spullen oppakken, koud, tegenwind, boot kaartjes kopen, en om 6.45 de boot op fietsen. 6.55 Vertrek naar Harlingen. We hadden ruime keuze aan plek op de boot. Lekker hoekje opgezocht en heerlijk ontbeten. Op de foto kan je zien dat we nog niet helemaal wakker waren.  Het waaide hard maar kwamen keurig op tijd in Harlingen aan. Harlingen boodschappen gedaan. En op de fiets naar het zuiden. Wel een koude zijwind, maar gelukkig veel in de luwte van de dijk kunnen fietsen. Via Zurich, Makkum, Gaast en precies voor de bui in Workum aangekomen. Hier lekker koffie en aansluitend de lunch ivm met de regen. Ook een paar potjes UNO gespeeld. Droog en door het mooie Gaasterland naar de camping. Ivm met het natte weer konden we na een paar telefoontjes een trekkershut op deze mooie camping krijgen.

5 Mei Oudemirdum – Roggebotsluis 67 KM Ntkc Roggebot

De dag van polders en lange rechte wegen en een koude wind. Via Lemmer naar Urk langs de dijk. In Urk in de speeltuin de lunch opgegeten en na de lunch in de haven nog lekker een warme chocomel om op te warmen en de laatste Km te kunnen fietsen. Op naar roggebot. Het laaste stuk ging niet vanzelf, maar met een paar stimulerings-chocolaatjes zijn we er toch gekomen. Op de camping plekje gezocht en snel het kampvuur aan gemaakt. Pannenkoeken bakken en heerlijk eten rond het warme vuur,

6 Mei Roggebotsluis – Harderwijk 34 KM

Laatste dagje lekker weer naar huis. Mooi weer en zon! Nog wel even met het pontje tussen Dronten en Nunspeet gewoon omdat het een leuk tochtje is. Laatste km en we zijn weer thuis.

Leuke tocht, met helaas iets minder weer dan je zou verwachten in mei.