Info kinderfietsen

Kinderfietsen waar (moet?) je aan denken.
Info over: korte cranks, gewicht, banden, Q factor, vering, derailleur, versnellingsnaaf, remmen.

Ik probeer hier informatie bij elkaar te brengen over wat er op internet te vinden is over materiaal voor kinderfietsen en wat ik zelf heb ondervonden.
Alleen over kinderfietsen. Het kan altijd completer, heb je vragen of aanvullingen laat het me weten. Hierbij een eerste opzet.

Overweging bij de aanschaf van een kinderfiets:

04_lengthCranklengte: De laatste tijd zie je hierin een verandering en zie je korte cranks op steeds meer kinderfietsen.

Hoe bepaal je de juiste crank lengte, de formules die hiervoor gebruikt worden zijn binnenbeenlengte x 2,16 = cranklengte in mm.

Korte crank kinderfiets

Wat ook veel gebruikt wordt, is 20% van de binnenbeenlengte als cranklengte xxcm x 0.20 = xxmm.

Te lang is in ieder geval nooit goed! Kans op overstrekking en blessures zoals pijn in de knieën. De opmerking “met lange cranks is de hefboom langer, dus het kind kan makkelijker fietsen” klopt niet!. Waarom niet? Spieren moet je op de juiste wijze belasten en als de crankarm te lang is, dan worden de spieren juist te veel opgerekt. als de draaicirkel juist is, kun je de energie het beste overbrengen

Lage Q factor: Hoe kleiner de Q-factor bij een kinderfiets is, hoe efficiënter een kind kan fietsen. En voorkomt blessures. Kinderbenen zijn korter dus de spreiding van de benen is naar verhouding veel groter dan bij volwassenen. En hierbij gaat er veel energie onnodig verloren.
.Q factor kinderfiets korte crank

Vering:
Vering op een kinderfiets is onnodig  Onnodig, omdat het gewicht van een kind te weinig is om de vering te laten werken. De werking van de vering is minimaal, en kost dan alleen maar extra energie. Daarnaast voegt vering 1,5kg extra gewicht toe. Het extra gewicht maakt de fiets minder manoeuvreerbaar. Beter is om voor een soepele lichtlopende brede band te kiezen.

Banden:
schwalbe_big_appleRolweerstand van de banden moet laag zijn, kies dus niet voor dikke mtb banden met grote noppen, maar als het kan ballonbanden zoals de Schwalbe BigApple of Schredda. Dikke banden leveren veel comfort en zijn daarbij prima om de voorvering te vervangen.

Verlichting:
Een gewone dynamo en naafdynamo zijn zwaar. Naafdynamo’s geven ook weerstand als ze uit staan. Ga goed na hoeveel je kind in het donker fietst. De tijd dat kinderen in het donker fietsen is over het algemeen kort. De keuze voor batterij verlichting is de simpelste en voordeligste oplossing, Nadeel je moet af en toe de batterijen vervangen. Voordeel: In het voorjaar kun je de verlichting weer verwijderen wat weer gewicht bespaart.
Wij gebruiken een makkelijk afneembare kop/zaklamp die geplaatst wordt op een RVS beugel op de voorvork. Handig voor tunnels en meteen een zaklamp.
Het AXA achterlicht valt binnen de bagagedrager dus die stoot je niet zomaar kapot.

Shifter:
1950535_1.rzax3abvsgMijn voorkeur heeft een duimvinger versteller, deze zijn beter te bedienen dan een draaishifter en ze zijn minder gevoelig voor vuil en stroef draaien. Sram heeft kort geleden goede kinder draaishifters op markt gebracht ik ben benieuwd of deze mijn voorkeur doen veranderen……

Remmen:
Terugtraprem heeft als grote nadeel dat je op het dode punt (dit is als je trapper verticaal staat) niet kunt remmen. Bij kinderen gaat dit makkelijk mis. Een handrem / V-break werkt altijd en kinderen leren hiermee net zo snel en makkelijk remmen als met een terugtraprem.  Let wel op korte remgrepen die aangepast zijn op de kinderhandjes.  Tektro remmen zijn het meest gebruikt en kom je tegen op de Islabikes, Woom en Frogbikes.

Spatborden:
SKS lange Spatborden, zorgen er voor dat je niet nog natter wordt in de regen.

Bagagedrager:
Wij kiezen voor de beste drager op de markt, de Racktime Foldit fix. Gewicht is  650 gram. Niet goedkoop, maar past altijd op alle kinderfietsen.  En stabiel genoeg om nog een paar tasjes aan te hangen. Fietst je zoon of dochter te hard dan kun je er rustig 30kg bagage aan hangen 🙂

Slot:
Axa defender kunnen we op alle fietsen vanaf 20 inch monteren. Hij is wel zwaar met 750g.

Standaard:
Altijd handig, maar dan wel een goede, het meest stabiel is een standaard op de achtervork

De kunst van het weglaten:
Wat er niet aan zit, bespaart gewicht. Kijk naar wat je echt nodig hebt en de rest laat je weg. Fiets je kind altijd met een rugzak, dan heb je geen bagagedrager nodig. Gooit hij / zij de fiets altijd tegen de muur laat die standaard dan maar weg 🙂

Versnellingen:
Lees hier verder over versnellingen


Waarom een lichtgewicht kinderfiets?

Het is heel simpel, bij volwassen fietsen wordt het gewicht altijd prominent bij de fietsen gemeld. En is het ook niet moeilijk om een lichte fiets te vinden. Bij kinderfietsen is dit heel moeilijk en vergeten we het gewicht voor het gemak maar even. Kinderfietsen van meer dan 17kg zijn helaas geen uitzondering.

Deze quote kwam ik tegen op de Gazelle website:
Gewicht: Een lichtere fiets zorgt niet alleen voor een fijnere rijervaring, maar de fiets is ook makkelijker te hanteren als u er niet op fietst. U haalt hem makkelijker uit de stalling en zet hem eenvoudig achterop de fietsdrager.”

Wat hierboven staat, geldt natuurlijk helemaal voor kinderen, want kinderen hebben nog niet de spierontwikkeling en massa (kracht) van een volwassene. Het leuke van een lichtgewicht kinderfiets is dat kinderen makkelijker meer kilometers kunnen fietsen en de fiets is beter hanteerbaar voor een kind, zie hieronder een stukje uit een e-mail van een ouder over de Frog55:

“De fiets bevalt erg goed. Lieve (ruim 6 jaar) heeft zaterdag 20km gefietst (met lange pauze tussendoor). We hebben geoefend met het schakelen, ze was al een beetje aan het spelen met de fiets (slalom rond de middenstreep op het fietspad) en ik hoefde haar (in tegenstelling tot op haar oude fiets) niet 1x te duwen.”